Projekt "Popularyzacja nauki poprzez cykl zajęć realizowanych w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników" już samą swoją nazwą nawiązuje do głównego celu przedsięwzięcia, jakim jest popularyzacja i promocja nauki.
Głównym założeniem projektu jest organizacja zajęć w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, zarówno wykładów jak i warsztatów, adresowanych do młodzieży. Głównymi adresatami zajęć będą uczniowie ze szkół ponadpodstawowych, jednak przewiduje się również możliwość zorganizowania niektórych zajęć dla uczniów młodszych - ze szkół podstawowych.
Projekt jest interdyscyplinarny i obejmuje zajęcia z różnych dziedzin związanych z kierunkami kształcenia prowadzonymi w Uniwersytecie. W realizacji zajęć zaplanowano udział wszystkich wydziałów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Programy zajęć uwzględniają specyficzne dla każdego wydziału obszary badawcze. Wszystkie zajęcia zaplanowane są w sposób cykliczny. W zależności od możliwości szkoły dopuszczalny jest zarówno jednorazowy udział danej szkoły w wybranych zajęciach jak i cykliczny udział w projekcie.
Okres realizacji zajęć dla uczniów zaplanowano od września 2023 r. do maja 2024 r.
Przykładowe tematy zajęć zaplanowane do zrealizowania/wyboru na poszczególnych Wydziałach:
Wydział Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej:
- Ile wody opada z deszczem i co z nią można zrobić
- Rośliny torfotwórcze z bliska
- Cena drzewa
- Ile tlenu potrzebują ryby
Wydział Leśny i Technologii Drewna (Katedra Chemii):
- Zieleń miejska wzdłuż ruchliwych ulic Poznania jako wskaźnik antropopresji – analiza kationów i anionów źródłem podstawowych informacji
- Wodociągowa, źródlana, stołowa i mineralna, czyli co kryje opis etykiety wody pitnej
- Każdy roztwór ją ma – ale jak zmierzyć wartość pH
- Analiza miareczkowa
- Wiem co jem – związki organiczne w żywności
- Kwaśne czy zasadowe – odczyn badanych substancji
- Drzewo jako marker zanieczyszczenia środowiska
- Reakcja zmydlania tłuszczu i badanie właściwości fizyko-chemicznych
Wydział Ekonomiczny:
- Konsumenckie testy produktów
- Myślenie etyczne, myślenie ekonomiczne
- Własny biznes – przygotowanie metodą design thinking
- Paradoksy zakupowe – dlaczego kupowanie nas kręci
- Budżetowanie czasem
- Co o ochronie własności intelektualnej powinien wiedzieć uczeń
- Kolorowa manipulacja marketingowa
- Afryka - kontynent przeszłości czy przyszłości
- Jak inwestować mądrze
Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach:
- Wędrówka w głąb mózgu. Podstawy anatomii i fizjologii
- Funkcjonowanie pamięci. Warsztaty z elementami prototypowania
- SuperRobale. Jak stworzenia bez kręgosłupa przewyższają wynalazki człowieka
- Po prostu plastik, identyfikacja odpadów plastikowych
- Fizjologia: układ krwionośny i krew
- Biologia molekularna: techniki PCR, RT, elektroforeza
- Czy DNA można zobaczyć? - izolacja DNA
- Zmiany klimatu a produkcja zwierzęca
- Krowa jako przyczyna globalnego ocieplenia. Fakty i mity
- Gen północnego światła – czyli jak praca hodowlana wpłynęła na umaszczenie zwierząt
- Jak ocenić jakość mięsa
Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii:
- Korzyści z wiedzy idącej w pole
- Nasiona i wykorzystanie powstałych z nich roślin
- Im dalej w las tym więcej drzew, czyli o zmienności genetycznej roślin
- Od możliwości do rzeczywistości, czyli poszerzanie zmienności genetycznej
- Co jeśli nie gleba? Dlaczego rośliny mogą rosnąć na „galaretce”
- Mleko jest z trawy
- Od motyla do żubra – łąka domem dzikich zwierząt
- Trawa niejedno ma imię
- Nie tylko trawy, czyli o ziółkach i roślinach trujących
- Krótkie warsztaty biochemiczne: wykrywanie skrobi w produktach spożywczych; zegar jodowy; kameleon w probówce; antocyjany z liści modrej kapusty do pomiaru pH
- Tajniki klonowania DNA
- Jak zobaczyć i ocenić DNA w żelu
- Wizualizacja DNA metodą srebrzenia
- Fluorescencja chlorofilu z liści i porfiryn ze skorupki jaj
- Wybrane metody analityczne stosowane w biotechnologii –mikroskopia
- Rośliny w szkle – roślinne kultury in vitro
- Potężne mikroorganizmy
- Niewidzialny (?) świat mikroorganizmów
- Mroczne życie bakterii – czyli o bogactwie i złożoności życia mikrobiologicznego gleby
- Bakteria najlepszym przyjacielem rośliny
- Różnorodność biologiczna chrząszczy z warsztatem Jak rozpoznajemy gatunki
- Dlaczego nie powinniśmy wytępić komarów? Owady w ekosystemie
- Biegając za biegaczami. O tajnikach życia i badaniach chrząszczy biegaczowatych
- Wewnętrzne życie chrząszczy - nieco o pasożytach
- Czy kwiaty mogą leczyć
- Zielono mi
- Obieg azotu w przyrodzie a nawożenie roślin uprawnych
- Najpierw masa potem rzeźba
- Co piją rośliny
- Zjawiska chemiczne w przyrodzie
W ramach projektu zaplanowano również duże wydarzenie całodzienne, jednorazowe. To przedsięwzięcie realizowane na Wydziale Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii, w pierwszy dzień wiosny (tzw. "dzień wagarowicza"), pod nazwą "Wagary z Przyrodą". To duże przedsięwzięcie, w ramach którego Uczelnię odwiedzić może nawet ok. 20 szkół. W tym wydarzeniu zaplanowano kilkanaście wykładów i warsztatów oraz stosika pokazowe.
Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu
- Prozdrowotne koktajle na bazie maślanki i serwatki
- Pizza inna niż wszystkie
- Ser mozzarella najbardziej ciągliwy
- Sałatki i zdrowe przekąski do szkoły
- Jogurt probiotyczne o niezwykłym smaku i o zwiększonej wartości odżywczej
- Fakty i mity popularnych diet
- Diety wspomagające pamięć i koncentrację
- Zapobieganie nadwadze i otyłości
- Zdrowie z kulturą, czyli dlaczego wartość jest produkty probiotyczne
Projekt „Popularyzacja nauki poprzez cykl zajęć realizowanych w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników” finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.